High Sport
Magazine
profiler Veckans profil
Julia Bergklint
av Jenny Förander
 
  pil Nyheter pil Artiklar pil Resmål pil Everest pil Tävlingar
 
pil Grader
Julia Bergklint

Du är ju inte bara klättrare utan håller också på med musik...

Ja, det var meningen att jag skulle släppa en skiva, men det kändes inte rätt så det är inte aktuellt att ge ut något just nu. Det hade varit för tidigt och det vore dumt att bränna sina skepp på något som inte känns rätt. Samtidigt har jag lärt mig jättemycket och fått studiovana så arbetet med skivan har inte varit bortkastat.
 
FAKTA JULIA
Ålder: 19 år
Bor i: Stockholm
Lever av: jobbar på reklambyrå
Har klättrat: 5½ år
Aktuell: tar steget från junior- till seniorlandslaget vid årsskiftet

Varför kändes det inte rätt?

Jag fick ett dåligt kontrakt helt enkelt. Jag ställde för höga krav.

Vilket är viktigast, klättringen eller musiken?

Just nu är det klättring som gäller. Det här är första gången som jag verkligen kan fokusera bara på klättring. Jag har ett jobb som tillåter att jag lägger tid på träningen. I höst har jag tränat mer än tidigare och försöker fokusera smart.
Nu ska jag försöka åka på så många tävlingar som möjligt. Jag har aldrig tävlat internationellt som senior förut, men den här säsongen räknar jag med att åka på många internationella tävlingar. Det är bara pengar som är begränsningen.

Hur tränar du?

Jag tränar klättring 3-4 gånger i veckan, varav 70 procent bouldring och 30 procent med rep. Totalt blir det 8-10 timmar klättring i veckan.
Sedan gör jag 2 pass fingerträning på campusboard i veckan, och tränar ben två dagar. Benträningen består av löpning, cykling och trampmaskin.

Tycker du att benträningen ger mycket för din klättring?

Inte styrkemässigt, men jag får mycket mer ork. Jag får en större motor och återhämtar mig snabbare. Det är skönt att svettas ut ordentligt ibland, det gör man ju sällan när man klättrar. Jag tycker det skulle vara dumt om benen vore det som gör att man faller. Som seriös idrottare ska man ha med de här bitarna också. Tidigare hade jag inte tid till det, då ville jag använda all tid jag fick över till att klättra.

Känner du att du har blivit bättre sedan du fick mer tid att lägga på klättringen?

Ja, jag har blivit starkare. På NM kände jag att jag hade kapaciteten. Det är framför allt fingerträningen som har gett mycket. Nu försöker jag träna på långa moves och klättra mycket med fötterna på struktur för att lära mig att placera mig bättre. Jag har varit dålig på att få tryck på fötterna på struktur.

Du är också med i Actionlandslaget. Vad innebär det?

Det är en satsning där man har försökt samla små sporter där det inte finns så mycket pengar. Det är en samling sporter som passar bra ihop, och när vi visar upp oss tillsammans får vi fler ögon på oss. Det ger en ny vinkel på sportsverige och gynnar klättersverige. Dessutom gynnar det mig och Said som är med. Det har blivit mycket lättare att skaffa sponsorer och det är ett sätt att kunna klättra mer. Det är ju ekonomin som är begränsningen. Vi kommer att åka runt med Actionlandslaget till våren och vara med på olika event. Actionlandslaget har blivit väldigt uppskattat, många blir intresserade, det kommer ut mer information och sponsorerna blir beredda att lägga ner mer pengar i sporten.
Jag har anlitat en sportagent för att se hur långt det går att gå med sponsringsbiten. Det kan vara värt att prova, jag har ju inget att förlora på det.

Vad har du för mål med klättringen?

I Norden att ligga i toppen och ta så mycket medaljer som möjligt. Jag vill dock inte sätta upp för mycket mål eftersom jag är rädd om min motivation. Utan motivation går det inte att hålla på. Jag sätter upp delmål istället.
Internationellt sett vill jag åka på tävlingar och skaffa mig rutin så att jag känner mig trygg i tävlingssituationen. Då kan man släppa allt annat och prestera sitt bästa. I tävling är det så mycket annat runt omkring som påverkar.

Det är att tävla internationellt du vill satsa på?

I alla fall två år framåt. Sedan får vi se vad som händer på lite längre sikt.
Framför allt vill jag komma iväg och resa och klättra på sten. Jag ser fram emot att åka till Frankrike och klättra.

Vilken är din största klätterupplevelse?

Tävlingsmässigt är det när jag kom tvåa på SM -99.



Julia Bergklint - farlig inte bara på klätterväggen
Och överhuvudtaget?

Det är mycket olika. Det var väldigt skönt när jag gjorde min första redpointled (7b+/7c) i Frankenjura. Och det var jättehärligt när jag gjorde min första 7b onsight. Överhuvudtaget är det kul när man gör bra onsightprestationer.

Vad gillar du bäst, repklättring eller bouldring?

För min del har det varit mycket repklättring, det är det som tilltalar mig mest. Inomhus blir det ju mycket bouldring men jag bouldrar inte ute. Måste jag välja så skulle jag välja repklättring.

Vilket är viktigast, tävlingar eller att göra hårda leder utomhus?

Just nu är det tävlingar jag satsar på. I sommar kanske jag känner suget att göra något utomhus. När jag klättrar ute är det mest onsight. Mitt mål har aldrig varit att sätta någon speciell hård led, om jag skulle göra det är det bara en extra krydda.

Vilket är ditt favoritklätterställe?

Jag gillar att klättra i Göteborgsområdet. Vikskile tycker jag mycket om. 30-åriga kriget skulle jag vilja sätta. Frankenjura är ett annat favoritställe. Det finns så himla mycket där, väldigt mycket bouldring till exempel. Sedan gillar jag Töllsjöklippan jättemycket, den där leden som jag klättrade på tv. Tyvärr minst jag inte vad den heter.
av
Jenny Förander